חשבתם פעם
מה זה צדק
שמגיע מאוחר מדי?
כמעט 80 שנה
אחרי סוף המלחמה.
ורק עכשיו גרמניה מכריזה
על הקמת גוף חדש.
גוף שאמור להחזיר
רכוש שנגזל בידי הנאצים.
נשמע כמו חדשות טובות?
זו הודאה בכישלון היסטורי.
הסיפור המלא
בואו נקרא
את מה שלא כתוב
בכותרות הרשמיות.
הקמת 'גוף חדש'
פירושה שהגופים הישנים
פשוט לא עבדו.
הם היו כישלון מוחלט.
במשך עשרות שנים,
ניצולי שואה ומשפחותיהם
נשלחו למסע התשה.
מסע בירוקרטי אכזרי.
דמיינו ניצול בן 92,
שכל מה שנותר לו
מבית הוריו בפולין
הוא זיכרון עמום.
ועכשיו, המערכת דרשה ממנו
להביא מסמכים שנשרפו בכבשנים.
להוכיח בעלות על חיים
שנמחקו באחת.
זו לא דרישה משפטית.
זו התעללות ממוסדת.
זו השפלה שיטתית
שנועדה לגרום להם להתייאש.
השוד הנאצי לא הסתיים ב-1945.
הוא פשוט לבש חליפה.
הוא המשיך להתקיים
במסדרונות האפלים
של בתי המשפט.
עשרות אלפי תביעות נתקעו.
נדחו בתירוצים אבסורדיים.
תיקים נסגרו כי התובע,
הניצול, נפטר.
הגוף החדש הזה
הוא לא מחווה של רצון טוב.
הוא תוצאה של לחץ.
הוא הכרה מאוחרת מדי
בעוול מתמשך.
אסור לנו למחוא כפיים.
עלינו לעמוד על המשמר.
לדרוש שקיפות מלאה.
לדרוש שההליכים יהיו מהירים.
כי לא מדובר פה
רק על כסף או נדל"ן.
לא על יצירות אמנות
ששוויין מיליונים.
מדובר על סגירת מעגל.
מדובר על הכרה.
הכרה בכך שרכוש הוא זיכרון.
הוא הזהות שנגזלה.
הוא הסיפור המשפחתי
שניסו למחוק באכזריות.
הוא הכבוד האבוד
שחייבים להשיב.
כל יום שעובר,
עוד ניצול הולך לעולמו.
הוא לוקח איתו לקבר
את התקווה לצדק.
כמה מהם כבר מתו
בזמן שהמנגנון היה 'תקוע'?
כמה משפחות ויתרו
כי נשבר להן הלב?
המספרים האלה
לא יופיעו בדוחות הרשמיים.
אבל הם הכתם האמיתי.
הם המחדל הנורא מכל.
הזווית שלנו
הסיפור הזה
גדול יותר מכותרת בעיתון.
זו לא ידיעה טכנית
על ועדה חדשה.
זהו חשבון הנפש
של אומה שלמה.
וזוהי הזעקה האחרונה
של דור שלם.
האחריות שלנו
היא לא לשתוק.
לא להסתפק בהבטחות.
לדרוש תשובות ומעשים.
שתפו את הסיפור הזה.
אל תתנו לו להיעלם
בתוך רעש החדשות.
תדברו עליו.
כדי שהצדק, גם אם הוא מאוחר,
סוף סוף ייראה.
חייבים שכולם ידעו.
הזמן שלהם נגמר.