עושק בחסות החוק: מס הירושה השקט שגובה חיים

כמה שווה בית?
בשביל המדינה,
זה רק עוד מספר.

עוד שורה בטופס.
עוד מס לגבות.

אבל בשביל ניצול שואה,
בשביל קשיש,
הבית הוא כל מה שנשאר.
הביטחון האחרון.

ועכשיו הם רואים אותו נלקח מהם.
לא ביום אחד.
אלא בטפטוף איטי של חרדה.
העושק השקט כבר כאן.

הסיפור המלא

אתם מבינים מה קורה כאן?
זו לא טעות.
זו מדיניות של הזנחה.
המחוקק פשוט 'שכח'.
הוא 'שכח' להסדיר.
הוא 'שכח' את האנשים
שמאחורי סעיפי החוק היבשים.

ובינתיים, בשטח,
הבירוקרטיה חוגגת.
חוגגת על חשבונם
של החלשים ביותר בחברה.
אלה שבנו כאן הכל.
אלה ששרדו את התופת
ורק ביקשו למות בכבוד.

המדינה זורקת אותם
למערבולת אכזרית
של חוסר ודאות ופחד.
היא הופכת את השנים האחרונות,
אלו שאמורות להיות שקטות,
למסלול מכשולים בירוקרטי.

תחשבו על זה רגע.
אדם עבד כל חייו.
שילם מיסים כל חייו.
חסך שקל לשקל, ויתר על חופשות.
קנה דירה קטנה,
ארבעה קירות שהם מבצרו.
העוגן שלו בעולם.
המקום בו נולדו ילדיו.
המקום בו הזדקן עם אהובתו.

ועכשיו, בשנותיו האחרונות,
הוא מגלה שהמבצר הזה
עומד תחת מתקפה.
לא מצד אויב חיצוני.
אלא מצד המדינה שלו.
המדינה שהוא נלחם עבורה.

הוא רק רוצה להבטיח
עתיד לילדיו, לנכדיו.
להשאיר להם את הדבר היחיד
שיש לו ערך אמיתי.
לא כסף, לא מניות.
בית. קורת גג.
זיכרון חי.

אבל המערכת אטומה.
המיסוי מעורפל בכוונה.
סעיף אחד סותר סעיף אחר.
החוקים מסורבלים.
הפקידים מושכים בכתפיים.
'אלה הנהלים', הם ממלמלים,
ומפנים אותו לעוד ועדה,
לעוד טופס אינטרנטי
שאין לו מושג איך למלא.

והתוצאה היא קטסטרופה שקטה ויומיומית.
קשישים נכנסים ללחץ אדיר.
הבריאות מתדרדרת.
השינה נודדת בלילות.
הדאגה מכרסמת
כל רגע של שקט.
הם מפסיקים לאכול.
הם מפסיקים לחייך.

הם שומעים סיפורים.
על שכנים שנאלצו למכור.
על חברים שנכנסו לחובות אדירים.
על ירושות שהפכו לסיוט משפטי.
והפחד הזה משתק אותם.
הוא גוזל מהם את שארית כוחם.

אל תטעו לרגע, זה לא עניין של היורשים.
זהו עושק שיטתי של הזקנים, כאן ועכשיו.
הם אלו שמשלמים את המחיר הנפשי.
הם אלו שחיים באימה מתמדת.
מפחדים מהיום שאחרי.
מפחדים מהדוור שמביא עוד דרישה.
מפחדים מהטלפון הלא מזוהה.

זה מחדל מתמשך,
פשע של אדישות,
שמתחבא מאחורי
ניירות, חותמות,
וסעיפים קטנים וארורים
שאף אחד לא טורח להסביר.

הזווית שלנו

אסור לנו לשתוק מול זה.
אסור לנו להמשיך הלאה.
זה לא עוד דיון על נדל"ן.
זה לא ויכוח טכני על מיסים.
זה לא סיפור 'שלהם'.
זה הסיפור של כולנו.

זה מאבק על הכבוד האנושי.
על הצדק הבסיסי ביותר
שמגיע לאנשים שנתנו הכל
ולא ביקשו דבר בתמורה.
זה המבחן המוסרי שלנו כחברה.

הסיפור הזה חייב לצאת לאור.
האטימות הזו חייבת להיסדק.
המחדל המתמשך הזה
חייב לקבל שם ופנים.

שתפו את הפוסט הזה.
בכל הכוח, בכל מקום.
תייגו חברי כנסת, שרים, עיתונאים.
תדברו על זה בארוחת שישי.
אל תתנו לזה להיקבר
תחת עוד כותרת בעיתון.

כדי שאף פקיד,
כדי שאף פוליטיקאי,
לא יוכל להגיד יותר,
'לא ידעתי'.

מסייעים לניצולי שואה וקשישים

תרומה, התנדבות, הפצה של הפוסט – כל דרך יכולה לסייע

מעריך מאוד שבחרת לפעול לטובת קשישים

לקבלת עדכונים אפשר להרשם (לא חובה)