האם ידעתם
שייתכן מאוד
שסבא וסבתא שלכם
השאירו לכם ירושה?
לא, לא תכשיטים ישנים.
לא אלבום תמונות.
ירושה של מאות אלפי שקלים.
זכויות נדל"ן.
שנקברו בתוך הביורוקרטיה.
ונשכחו שם.
הסיפור המלא
חוות דעת משפטית חדשה
חושפת את האמת.
האמת העגומה.
שזכויות של קשישים
בפרויקטים של התחדשות עירונית,
לא נעלמות עם מותם.
הן עוברות ליורשים.
זו לא טובה.
זה לא חסד.
זה החוק.
אבל מי טרח לספר?
מי דאג ליידע?
במשך שנים,
הדור שהקים את המדינה,
הדור ששרד את התופת,
חי בדירות מתפוררות.
הם חיכו לפינוי-בינוי.
הם חלמו על דירה חדשה.
על ביטחון.
על איכות חיים.
רבים מהם לא זכו.
הם נפטרו לפני שהטרקטור הראשון
עלה על השטח.
והזכויות שלהם?
ההבטחה לחיים טובים יותר?
פשוט נמחקה.
היזמים חייכו.
הביורוקרטיה המשיכה הלאה.
והיורשים?
הם נשארו עם דירה ישנה.
ועם חוב מוסרי
שהם אפילו לא ידעו על קיומו.
זהו מחדל מתמשך.
זו התעלמות צינית
מהאנשים הכי פגיעים בחברה.
כמה כסף אבד בדרך?
כמה משפחות יכלו
לשפר את מצבן הכלכלי
בזכות הירושה הזו?
אלפים. אולי עשרות אלפים.
אנחנו מדברים פה
על זכויות כלכליות
בשווי עצום.
הזכות לקבל דירה חדשה,
או תמורה כספית משמעותית.
זו זכות שהייתה צריכה
להיות חלק ברור מהעיזבון.
לא אות קטנה בחוזה
שאף אחד לא קורא.
המדינה, הרשויות, היזמים.
כולם היו צריכים לצעוק את זה.
ליידע כל קשיש וקשישה.
ליידע כל משפחה.
אבל הם שתקו.
השתיקה הזאת
שווה להם הרבה כסף.
ולנו?
היא עולה ביוקר.
ביוקר מוסרי.
זו לא רק רשלנות.
זו שיטה.
שיטה שמנצלת חוסר ידע.
שבונה על הזיכרון הקצר שלנו.
שסומכת על זה
שלא נשאל את השאלות הנכונות.
שנניח שהזכויות מתו
יחד עם האנשים.
אבל זכויות לא מתות.
צדק לא מת.
והחובה שלנו היא להילחם עליהם.
גם אחרי לכתם.
הזווית שלנו
אסור לנו לשתוק יותר.
הסיפור הזה חייב לצאת לאור.
זו לא רק ידיעה משפטית.
זה סיפור על צדק.
על כבוד אנושי בסיסי.
על חוב שאנחנו חייבים
לדור המייסדים.
הידע הזה הוא כוח.
הכוח שלכם לתבוע את מה שמגיע לכם.
הכוח שלכם לעשות צדק
בשם אלה שקולם כבר לא נשמע.
שתפו את המידע הזה.
דברו עם ההורים שלכם.
עם הסבים והסבתות.
בדקו את הזכויות שלכם.
שכל יזם,
כל פקיד,
כל עורך דין
יידע שאנחנו מסתכלים.
שאנחנו זוכרים.
ושלא נוותר על מה ששייך להם.
שייך לנו.